Amortyzator to zdecydowanie jedna z najważniejszych części układu zawieszenia, jak i konstrukcji całego samochodu. Z racji, że to typowy podzespół eksploatacyjny, z czasem ulega zużyciu. Jaką rolę pełnią w aucie amortyzatory, czym grozi ich zużycie i kiedy najlepiej je wymienić?
Zacznijmy od prostego stwierdzenia, że układ zawieszenia to najbardziej obciążony i narażony na usterki system w całym samochodzie. Dlatego nikogo nie powinien zdziwić fakt, że poszczególne części zawieszenia ulegają stopniowemu zużyciu, aż w końcu całkowicie przestają działać.
Rola amortyzatorów w aucie
Amortyzatory kojarzą się większości z tłumieniem drgań, które mogą powstawać na skutek jazdy po nierównych drogach etc. Jednak to niejedyna rola amorków. Ich zadaniem jest także utrzymanie stałego kontaktu kół z podłożem, a także odpowiednie zachowanie układu zawieszenia podczas pokonywania zakrętów.
Czym grożą zużyte amortyzatory?
Nie bez powodu amortyzatory uznaje się za części mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Uszkodzone, bądź wyeksploatowane amortyzatory mogą doprowadzić do sytuacji, w której koła odrywają się od drogi podczas jazdy. Ponadto, kierowca ma problemy z utrzymaniem prostolinijnego toru jazdy, samochód gorzej zachowuje się na zakrętach i co najgorsze – może wydłużyć się droga hamowania.
Kiedy wymienić?
Amortyzatory należycie spełniają swoje funkcje do około 80-120 tys. km. Po przekroczeniu tego przebiegu amorki mogą stopniowo tracić swoje własności, czyli zbliża się okres ich zużycia. Należy wtedy jak najszybciej wymienić amortyzatory, by nie narazić się na niebezpieczeństwo i nie uszkodzić pozostałych auto części.
Uwaga: Powyższy przebieg to tylko teoria. Praktyka udowadnia, że amortyzatory nieraz wytrzymują większe, ale i mniejsze przebiegi. Dlatego zaleca się regularnie kontrolować ich stan, by mieć pewność, że jeździmy z sprawnie działającym zawieszeniem.
Ile kosztuje wymiana?
Podstawowa kwestia, to zadać sobie pytanie, gdzie dokonamy wymiany. Kierowcy, przekonani, że najlepiej wymieniać w serwisach autoryzowanych, mimo wysokich cen, popełniają duży błąd. Tego typu serwisy zarabiają przede wszystkim na marżach i na rzekomo oryginalnych produktach. Można jednak kupić równie dobre części zamienne, które w niczym nie odbiegają od oryginałów, a wręcz przeciwnie, zostały wyprodukowane przez tego samego producenta. Jedyna różnica to brak logo producenta samochodu na zamienniku amortyzatora, co przekłada się jednak na o połowę niższą cenę.