Filtr paliwa jest niezwykle istotną częścią układu paliwowego. Jego głównym zadaniem jest blokowanie niepożądanych elementów zawartych w paliwie przed dostępem do komory spalania.
Jak możemy się łatwo domyślić filtry paliwa różnią się od siebie w zależności od rodzaju paliwa, jakim zasilana jest jednostka napędowa. Na szczególną uwagę zasługują silniki Diesla, w których ciśnienie wtrysku paliwa jest wysokie, a olej napędowy gęsty. Nie oznacza to jednak, że w silnikach benzynowych powinno się rzadziej kontrolować stan filtru paliwa i decydować na jego wymianę. Częstotliwość wymiany filtru paliwa w większości samochodów jest określana przez producentów, jednak przyjęto, że powinna ona następować pomiędzy 30 a 120 tysiącami przejechanych kilometrów. Jeżeli chodzi o silniki wysokoprężne to zaleca się wymieniać filtr paliwa przed każdym sezonem zimowym.
Jak wygląda filtr paliwa? W zdecydowanej większości samochodów osobowych przypomina on metalową puszkę, która różni się jedynie wkładem. Warto zauważyć, że w wielu przypadkach wymiany filtru paliwa możemy dokonać we własnym zakresie. Wszystko zależy od ulokowania tejże części. Jeżeli filtr znajduje się w widocznym miejscu to wystarczy go wyciągnąć i zastąpić nowym. Problemem może być niekiedy brak bezpośredniego dostępu do filtra. W takich przypadkach uprzednio będziemy musieli pozbyć się części, które blokują nam dostęp do filtru paliwa. Na co powinniśmy uważać? Pamiętajmy, aby po wymianie filtra w samochodzie zasilanym benzyną kilkukrotnie przekręcić kluczyk w stacyjce do pozycji zapłonu, aby pompa napełniła cały układ paliwa. W przypadku wysokoprężnych jednostek napędowych wystarczy ręcznie kilka razy nacisnąć pompę paliwa, która znajduje się przeważnie w widocznych miejscach a swoim wyglądem przypomina gruszkę. Pozwoli to na odpowietrzenie układu paliwa.