Producenci samochodów doskonale zdają sobie sprawę z faktu, że złoża ropy naftowej nie są nieograniczone. Dokładając do tego inne aspekty jak globalne ocieplenie czy restrykcje Unii Europejskiej dotyczące emisji spalin i szkodliwych gazów cieplarnianych nie ma się co dziwić, że coraz większego tempa nabierają prace nad zastąpieniem tradycyjnych silników spalinowych. Póki co jedyną alternatywą są silniki elektryczne oraz napęd hybrydowy.
Głównymi elementami układu hybrydowego jest silnik spalinowy, silnik elektryczny, generator, rozdzielacz energii, układ kontroli oraz baterie. Wyróżniamy trzy główne rodzaje napędów hybrydowych – szeregowy, równoległy oraz szeregowo-równoległy. W układzie szeregowym tylko jeden silnik połączony jest z kołami samochodu, a drugi dostarcza mu energii. Oznacza to, że energia wytwarzana przez tradycyjną jednostkę napędową przekazywana jest do napędu generatora prądu elektrycznego. Rozwiązanie to pozwoliło wyeliminować konieczność zastosowania specjalistycznych skrzyń biegów. O wiele częściej spotykane są hybrydy równoległe. W tym układzie tradycyjny silnik spalinowy połączony jest z układem napędowym, a dodatkowo zainstalowane silniki elektryczne wspomagają go w trakcie przyspieszania, a także odzyskują energię powstałą w wyniku hamowania. W niektórych samochodach oba te układy są od siebie oddzielone, co umożliwia ich niezależną pracę. Mimo wszystko zasięg pracy samych silniczków elektrycznych jest niewielki i w większości przypadków nie przekracza kilku kilometrów.
Samochody hybrydowe są niezwykle popularne na zachodzie. Ludzie zaczynają przykuwać coraz większą uwagę do oszczędności oraz ochrony środowiska, przez co nie mają oporów przed innowacyjnymi rozwiązaniami. Trzeba przyznać, że auta hybrydowe są na etapie dynamicznego rozwoju i wymagają wielu dopracowań. Ich podstawowymi wadami są ciężkie akumulatory, które wciąż nie są w stanie zapewnić wystarczającej pojemności do komfortowego i bezproblemowego użytkowania. W Polsce samochody hybrydowe są mało popularne głównie ze względu na wysoką cenę. W wielu krajach zachodniej Europy istnieje możliwość otrzymania dofinansowania na samochody elektryczne oraz hybrydowe, jednak u nas w kraju takie kwestie finansowe pozostają czystą abstrakcją.