SprawnaNaprawa.pl – Platforma Warsztatowa

Jak naprawić alternator i czy powinno się to robić?

W przypadku bardzo wielu uszkodzonych komponentów samochodowych możliwe jest przeprowadzenie wymiany zużytego egzemplarza na nowy. Kupić można zupełnie nowe, oryginalne urządzenie lub też zdecydować się na jego tańszy zamiennik. Alternatywą dla tego rozwiązania jest samodzielna naprawa usterki, jeżeli nie jest ona skomplikowana. Możliwe jest też oddanie sprzętu do regeneracji w profesjonalnym warsztacie. Warto jednak pamiętać, że żadnych objawów związanych z elementami silnika nie powinno się bagatelizować. 

Czy alternator można samodzielnie naprawić?

Ponieważ alternator samochodowy nie posiada skomplikowanej budowy, w niektórych przypadkach możliwa jest jego samodzielna naprawa. Do tego typu eksperymentów może jednak skutecznie zniechęcać trudność wymontowania alternatora z silnika. Bardzo często jest to prawdziwe wyzwanie, ponieważ producenci umieszczają go głęboko pomiędzy innymi elementami osprzętu. W zależności od skomplikowania konstrukcji samochodu, dostęp do alternatora uzyskać można z różnych stron, a do jego wyjęcia konieczny może być podnośnik. W niektórych przypadkach do naprawy wykorzystać trzeba określone narzędzia, np. specjalny ściągacz do łożysk.

Starsze samochody wyposażane były zazwyczaj w alternatory o stosunkowo prostej budowie. Pozwalały one na łatwą naprawę nawet przez osoby niedoświadczone w mechanice pojazdowej. Jednak współcześni producenci o wiele częściej stosują złożone układy, które można bardzo łatwo uszkodzić. Wówczas wizyta w warsztacie może okazać się konieczna.

Jak należy postępować z uszkodzonym alternatorem?

Najważniejsza rzeczą jest ustalenie, na czym tak naprawdę polega problem z alternatorem. Objawy można rozpoznać poprzez zapalenie się odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej, a także usterkę układu elektrycznego w samochodzie. Należy również określić, czy problem utrzymuje się przez cały czasy, czy tez występuje jedynie sporadycznie. Warto także sprawdzić, czy napięcie na klemach akumulatora spełnia założone normy. Można też obejrzeć pasek klinowy, który może być obluzowany lub w skrajnym przypadku zerwany. Kolejnym krokiem powinno być wymontowanie alternatora z silnika, a także rozebranie jego obudowy i określenie stanu podzespołów wewnątrz. Na tym etapie samodzielna naprawa może być bardzo szybka i prosta lub też skomplikowana i czasochłonna.

W wielu warsztatach bardzo są polecane alternatory po regeneracji. Jej koszty mogą różnić się w zależności od cen niezbędnych do przeprowadzenia takiej operacji, a także wymaganych nakładów pracy.

Exit mobile version