Motoryzacja wciąż idzie do przodu, a wraz z nią technologie, które wykorzystywane są w samochodach. Jednostki napędowe stają się coraz bardziej wydajne i charakteryzują się wyższym momentem obrotowym niż kiedyś. Sprzęgła pracują pod dużymi obciążeniami, czego negatywną konsekwencją jest ich skrócona trwałość.
Bicie boczne tarczy sprzęgła
Zanim zamontujemy nowy zestaw sprzęgła, każda tarcza sprzęgłowa powinna zostać sprawdzona z uwagi na bicie boczne – podpowiadają eksperci z centrumsprzegla.com. Pamiętajcie zatem, że zakres mieści się pomiędzy 0 a 0.5 mm. Warto mieć na uwadze, że upadek zestawu sprzęgła nawet z niewielkiej wysokości może doprowadzić do skrzywienia tarczy i spowodować znaczące bicie boczne, co uniemożliwi prawidłową prace układu.
Zużycie łożyska sprzęgła
Specjaliści ostrzegają, że dokładna ocena sprawności tego podzespołu jest niemal niemożliwa, dlatego do wymiany łożyska powinno dojść przy każdej naprawie sprzęgła – należy to potraktować jako obowiązek. Pamiętajcie, że nawet jeśli w trakcie jazdy łożysko nie wydaje charakterystycznego odgłosu to może się okazać jednak, że w przeciągu krótkiego okresu ulegnie zużyciu.
Zużycie wysprzęglika centralnego sprzęgła
Podobnie jak w przypadku łożyska, właściwa ocena stanu tego podzespołu jest niemalże niemożliwa. Sam fakt, że nie widać na niej żadnych śladów wycieków, nie świadczy o pełnej sprawności tego elementu. W przypadku, gdy nie zdecydujemy się na wymianę wysprzęglika centralnego sprzęgła CSC łącznie z wymianą tarczy i docisku, w niedługim czasie może się okazać, że układ sprzęgła wymaga ponownej ingerencji, a to wymaga od użytkownika kolejnego wkładu finansowego. Dlatego niezwykle istotnym jest, aby sprzęgło wymieniać w komplecie, gdyż wszystkie podzespoły sprzęgła ściśle ze sobą współpracują.
Usterka uszczelniacza wału korbowego
Niepozornie wyglądająca część, która posiada bardzo odpowiedzialne zadanie w jednostce napędowej. Podzespół zapobiega bowiem przedostawaniu się oleju z bloku silnika do układu sprzęgła i koła zamachowego. Usterka uszczelniacza wału korbowego może spowodować nieodwracalne uszkodzenie sprzęgła, gdyż pokryty olejem materiał cierny tarczy sprzęgłowej w krótkim czasie powoduje ślizganie się sprzęgła oraz konieczność wymiany całego zestawu.
Objawy zużycia koła zamachowego
Koło zamachowe to element, który bezpośrednio przekazuje ruch obrotowy jednostki napędowej na układ sprzęgła. Podczas jego oględzin, musimy zwrócić uwagę na kilka czynników. Pierwszym z nich to stan zębów wieńca, który współpracuje z rozrusznikiem. Jeżeli zęby są wytarte bądź ułamane, konieczna będzie wymiana podzespołu, gdyż taka usterka prowadzi zwykle do problemów z uruchamianiem silnika. Jest i dobra wiadomość – niektóre koła zamachowe posiadają wymienny sam wieniec zębaty.
Innym objawem zużycia koła zamachowego jest stan jego ciernej powierzchni roboczej – czyli dokładniej mówiąc miejsca, do którego przylega tarcza sprzęgła. Jeżeli pojawią się przebarwienia cieplne, rowki, bądź rysy to konieczna jest jego naprawa bądź wymiana. Naprawa przeprowadzana jest w postaci przetoczenia części, jednak należy pamiętać, żeby zmieścić się w tolerowanych wartościach – powierzchnia cierna musi zostać zeszlifowana o tę samą wysokość co powierzchnia, do której przykręcany jest docisk sprzęgła.