Zima najprawdopodobniej w tym roku już nie zaskoczy drogowców i kierowców, dlatego też warto powoli zastanawiać się nad zakupem i wymianą opon na letnie. Wybór odpowiednich opon – letnich, bądź zimowych – często okazuje się problematyczny. Czym różnią się te dwa typy ogumienia i na jakie parametry należy zwrócić uwagę przy ich zakupie?
Oprócz bieżnika i mieszanki ważnym parametrem opony jest zakres temperatur, w których jej praca jest najbardziej optymalna. Zdaniem wielu specjalistów powinniśmy mieć podział na tyle typów ogumienia ile pór roku ze względu na to, że np. opona, która świetnie spisuje się w 15 – 20 stopniach Celsjusza, traci swój potencjał przy temperaturze oscylującej w okolicach 35 stopni. Jednak przyjmuje się, że opony letnie swoje właściwości tracą gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza i właśnie w takim momencie należy dokonać wymiany na zimowe ogumienie. Jak łatwo się domyśleć, zasada ta działa również w drugą stronę.
Często młody kierowca ma problem z rozszyfrowaniem oznaczeń na oponie informujących o rozmiarze opony.
Mowa tutaj liczbach i symbolach widocznych na zdjęciu powyżej, np.: 205 / 60 R16. Wartość zaznaczona czerwonym oznacza szerokość opony. Zielona liczba oznacza profil opony a więc wyrażony w procentach stosunek szerokości bieżnika do wysokości ściany bocznej. Oznaczenie R16 informuje o rozmiarze felgi (w tym przypadku 16”).
Przy zakupie opon bardzo często zwracamy uwagę na ich cenę. Jest to naturalne, jednak pamiętajmy że to dzięki ogumieniu nasz samochód ma kontakt z powierzchnią po której się poruszamy i zakup tanich opon o niskich osiągach nie zawsze jest opłacalny pod względem bezpieczeństwa. Podczas wybierania opon warto zwrócić uwagę na etykiety (podobne do tych znajdujących się na sprzęcie RTV/AGD) które zawierają informacje o oponie takie jak: hałas powstający podczas jazdy, skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni czy efektywność paliwowa.
Tekst opracowano we współpracy z warsztatami iParts.pl