Tłumik to część, która psuje się stosunkowo rzadko, kiedy jednak już dotyka ją jakaś usterka, najczęściej dzieje się to ze sporymi szkodami dla użytkownika.
Co ciekawe, żaden element układu wydechowego nie jest objęty gwarancją producenta. Ciężko stwierdzić, dlaczego występuje taki a nie inny stan rzeczy, ale jednym z możliwych powodów jest trudne do określenia zużycie a także przeróżne usterki dotykające ten system. Zazwyczaj układ wydechowy jest „bezobsługowy” przez ok. 4 lata eksploatacji.
Wszystkie części układu wydechowego muszą zostać wyprodukowane z wysokiej jakości materiałów. Trzeba bowiem podkreślić, że pracują one w ekstremalnych warunkach, i wszelkie podróbki czeka krótki żywot. Metalowe elementy układu wydechowego nagrzewają się w trakcie jazdy, natomiast gdy silnik odpoczywa, części te szybko stygną i osadza się na nich para wodna. Składniki spalin łączą się z wodą, tworząc kwasy przyspieszające i intensyfikujące proces korozji w środku tłumika. Z kolei woda z np. kałuż ochlapuje układ wydechowy od zewnątrz, co w połączeniu z solą także daje mieszankę powodującą korozję.
Przy eksploatacji auta warto zwrócić na gumowe zawieszenia rur i tłumików, bowiem ich zniszczenie znacznie obniża trwałość całego systemu wydechowego. Pod kątem korozji, najwolniej zużywa się przednia rura, ze względu na wysoką temperaturę spalin (800 st. C), które przez nią przepływają. Spaliny reagują w katalizatorze, przepływają przez tłumiki i rury prowadzące, co doprowadza do ich schłodzenia do nawet 200 st. C. W ten sposób, kondensat spalin i pary wodnej gromadzi się w tylnym tłumiku, co przyczynia się do niszczenia blachy od wewnątrz.
Jeśli więc mielibyśmy podsumować, jakie czynniki wpływają na trwałość tłumika, należałoby wymienić jakość paliwa, częstotliwość korzystania z auta, wielkość pokonywanego każdego roku przebiegu, nawierzchnia, po której się poruszamy czy w końcu jakość montowanych części samochodowych.
No właśnie, zatrzymajmy się chwilkę przy jakości części zamiennych. Generalnie, w Polsce (szczególnie w czasach kryzysu) wzrosła sprzedaż części chińskich, typu „no-name”, których tak de facto jedyną zaletą jest niska cena. Ta oszczędność może się okazać jednak pozorna, jeśli okaże się, że po krótkim czasie będzie musieli tłumik wymienić po raz kolejny. Kiepsko wykonane podróbki są źle dopasowane do pozostałych podzespołów i zmuszają mechanika do modyfikacji oryginalnych mocowań przy montażu, nie mówiąc już o takich czynnikach jak korozja czy niska odporność na uszkodzenia mechaniczne.
Eksperci zalecają więc wybór markowych zamienników, które kosztują o wiele mniej niż części oryginalne (dostępne w ASO), a charakteryzują się podobną jakością co produkty OEM.