Zużycie poszczególnych elementów układu hamulcowego bezpośrednio zależy od stylu jazdy kierowcy oraz poziomu zużycia tych części. Klocki, tarcze, bębny oraz szczęki hamulcowe nie będą nam służyć wiecznie, dlatego niekiedy warto zadbać o ich odpowiednią eksploatację.
Poziom zużycia większości elementów układu hamulcowego jak klocki czy tarcze możemy skontrolować we własnym zakresie. Niekiedy gołym okiem widać, że poszczególne części są mocno wyeksploatowane (np. starte), co drastycznie obniża skuteczność hamowania. W pozostałych przypadkach, gdy auto nieprawidłowo hamuje, a niedawno wymienialiśmy większość elementów układu hamulcowego przyczyną mogą być usterki związanie z płynem hamulcowym, który ma olbrzymie znaczenie jeżeli chodzi o efektywność hamowania.
Producenci części samochodowych zgodnie twierdzą, że płyn hamulcowy jest najważniejszym płynem eksploatacyjnym układu hamulcowego. Niestety, podobnie jak pozostałe części układu hamulcowego również płyn hamulcowy ulega zużyciu, a dodatkową przeszkodę stanowi fakt, iż nie da się sprawdzić jego poziomu bez pomocy specjalistycznego sprzętu. Co wpływa na szybsze zużycie płynu hamulcowego? Z pewnością wysoka temperatura wrzenia niejednokrotnie przekraczająca 250 stopni Celsjusza. Płyny na bazie glikolu są higroskopijne. Oznacza to, że pobierają one wodę z otoczenia. Woda jest w stanie obniżyć temperaturę wrzenia, a co za tym idzie skuteczność hamowania. Dostanie się wody do przewodów hamulcowych, bądź ich zapowietrzenie może doprowadzić do sytuacji, kiedy pomimo wciśnięcia pedału hamulca do końca, samochód nie zatrzyma się.
Jak wymienić płyn hamulcowy? Jest to czynność, do której będziemy potrzebowali pomocy specjalisty. W tym celu zaleca się udać do warsztatu samochodowego, który specjalizuje się w pracach związanych z układem hamulcowym. Procedura wymiany płyny hamulcowego jest skomplikowana. Początkowo należy dokładnie pozbyć się starego, zużytego płynu oraz wszelkich zabrudzeń powstałych na przewodach hamulcowych. Niedokładne oczyszczenie przewodów potrafi zmienić temperaturę wrzenia płynu hamulcowego, co obniży skuteczność hamowania. Jest to główny powód, dla którego powinno się korzystać z fachowej wiedzy przy wymianie tego płynu eksploatacyjnego.
I to lubię, konkrety zebrane w jednym artykule. Oby więcej takich tekstów.