Części samochodowe mają to do siebie, że z czasem się zużywają i ulegają uszkodzeniom mechanicznym. Zawór EGR, czyli zawór recyrkulacji spalin jest elementem, o istnieniu którym często dowiadujemy się dopiero wtedy, kiedy przestanie prawidłowo działać. Jego zadaniem jest bowiem kierowanie części spalin z powrotem do układu dolotowego. Niesprawne zawory EGR znacząco wpływają na moc, dając charakterystyczne dla kierowców objawy. Najczęstsza przyczyną jego awarii jest nagromadzona w wydechu sadza oraz cząstki stałe. Dlaczego zawór EGR się psuje i czy możliwa jest jego naprawa?
Kiedy zawór EGR zawodzi…
Dzięki recyrkulacji spalin możliwe jest dopalenie szkodliwych związków chemicznych, chociaż prawidłowa praca zaworu nie ma większego wpływu na moc silnika. W przypadku awarii zaworu w pozycji zamkniętej, zaczyna się on zacinać, o czym kierowca informowany jest stosowną kontrolką. Jeśli zaświeci się ona na pomarańczowo, to świadczy to o awarii osprzętu silnika. O usterce powiadomi nas także skład spalin na niedogrzanym silniku. Jeśli dojdzie z kolei do zacięcia się zaworu w pozycji otwartej, to kierowca odczuje wyraźną różnicę w pracy silnika, który zacznie tracić moc w niektórych przedziałach obrotów. Objawem awarii może być także wydobywający się z wydechu charakterystyczny czarny dym. W silnikach benzynowych awarii ulegają zazwyczaj zawory aut miejskich, których przebiegi wynoszą powyżej stu tysięcy kilometrów. Natomiast w silnikach Diesla zawór EGR może zatrzeć się już po przejechaniu sześćdziesięciu tysięcy kilometrów, jeśli eksploatowane jest ono głównie do jazdy miejskiej.
Wymiana zaworu EGR nie jest koniecznością?
Okazuje się, że stosunkowo łatwo można usunąć awarię zaworu EGR. Pierwszym korkiem powinno być zdiagnozowanie problemu i jeśli winowajcą okaże się być właśnie zawór, to należy go dokładnie wyczyścić. Im szybciej kierowca zareaguje, tym większe szanse są na odratowanie zaworu i jego dalsze eksploatowanie. Naprawienie zaworu EGR nie spowoduje jednak zgaśnięcia kontrolki ostrzegawczej, gdyż do tego potrzebne jest dodatkowo wykasowanie błędów diagnostycznych. Trzeba się jednak liczyć z tym, że naprawiona usterka będzie się systematycznie pojawiać ponownie, co każde 50-60 kilometrów. Jeśli chcemy wyeliminować również ten problem, to należy po prostu wymienić zawór EGR. Zawór recyrkulacji spalin może przestać działać nie tylko na skutek zapchania osadami, gdyż często zaciera się po prostu ze starości z powodu rdzy. W takim przypadku wymiana zaworu na nowy staje się koniecznością.
Czy wymiana zaworu EGR jest koniecznością?,